Bu Blogda Ara

slider

Son Paylaşılan

Navigation

İlk yardım ve acil yardım eğitimi 5

Yanıklar ve yanık çeşitleri
Vücudun herhangi bir bölgesinin alev, sıcak nesne, kimyasal madde, elektrik, radyasyon, donmuş yüzey ile temas etmesi veya sürtünmesi sonucu oluşan doku bozulmasına yanık adı verilir.

Yanık çeşitleri

- Isı (alev, sıcak nesne) nedenli yanıklar

- Elektrik çarpması sonucu oluşan yanıklar

- Işın ile oluşan yanıklar

- Sürtünme ile oluşan yanıklar

- Donma sonucu oluşan yanıklar

- Kimyasal madde teması ile oluşan yanıklar

Yanık dereceleri :

1. Derece yanıklar:
- Deri yüzeyinde kızarıklık (pembe, kırmızı)
- Ağrı, hassasiyet
- Yanık bölgede ödem, hafif şişlik
- Genelde 48 saatlik süreç içinde iyileşir.

2. Derece yanıklar:
- Derinin 1. ve 2. tabakasında kızarıklık
- Yoğun ağrı, hassasiyet
- En belirgin olarak deri yüzeyinde içi su dolu kabarcıklar (bül)
- Derinin kendini yenilemesiyle iyileşir.

3. Derece yanıklar:
- Derinin tüm tabakaları etkilenir.
- Kaslar, sinirler, damarlar üzerinde etkilidir.
- Beyaz kuru yaradan, siyah renge kadar aşamaları vardır.
- Ağrısızdır, çünkü bütün sinirlerde zarar görmüştür.

Isı ile oluşan yanıklarda ilk yardım :
* Kişi hala yanıyorsa, paniğe engel olunur, koşması engellenir.
* Hasta/yaralının battaniye vb. ile üzeri kapatılır ve yuvarlanması sağlanır.
* AB (Solunum yolu açıklığı ve solunum) değerlendirilir.
* En az 20 dakika soğuk su altında tutulur. Ödem oluşabileceğinden yüzük, bilezik vb. çıkarılır.
* Giysiler çıkarılır.
* Deri sabunlu su ile dikkatle temizlenir.
- Su toplayan yerler patlatılmaz.
- Yanık bölgelere birlikte bandaj yapılmaz.
* Yanık üzeri temiz bezle örtülür, yanık üzerine hiçbir madde sürülmez.
* Hasta/yaralı battaniye ile örtülür.
* Yanık geniş ve sağlık kurumu uzaksa, kusma yoksa, bilinci açıksa hasta/yaralıya ağızdan sıvı verilerek sıvı kaybı engellenır. (1 lt. su + 1 çay kaşığı karbonat + 1 çay kaşığı tuz)
* Tıbbi yardım istenir( 1-1-2).

Kimyasal yanıklarda ilk yardım :

* Deriyle temas eden kimyasal maddenin en kısa sürede deriyle teması kesilmelidir.

* Giysiler çıkarılmalıdır.

* Bölge bol, tazyiksiz suyla, en az 20-25 dk. yumuşakça yıkanmalıdır.

* Daha sonra hasta/yaralı battaniye vb. ile örtülmelidir.

* Tıbbi yardım sağlanmalıdır.

Elektrik yanıklarında ilk yardım :

* Soğukkanlı ve sakin olunmalıdır.

* Yaralıya temas edilmeden hemen elektrik akımı kesilir.

* Elektrik akımı kesilemiyorsa elektrik geçirmeyen nesne ile yaralının elektrikle teması kesilir.

* Bilinç ve solunum kontrolü yapılır.

* Yaralı gereksiz yere hareket ettirilmez.

* Yanan bölge yumuşak ve temiz bezle örtülür.

* Acil tıbbi yardım istenir.

Sıcak Çarpmasının Belirtileri :
- Adale krampları
- Güçsüzlük, yorgunluk
- Baş dönmesi
- Solgun fakat sıcak deri
- Bol terleme
- Hızlı nabız
- Mide krampları, kusma, bulantı
- Davranış bozukluğu
- Bilinç kaybı, hayal görme

Sıcak çarpmasında ilk yardım :
* Hasta serin ve havadar bir yere alınır.
* Giysiler çıkarılır.
* Sırt üstü yatırılır, bacaklar yükseltilir.
* Bilinci açıksa sıvı kaybını gidermek için karışımlı sıvı (karbonat, tuz ve su karışımı) verilir.
* Islak giysiler varsa çıkartılarak kuru giysiler giydirilir.
* Ilık su ile duş alması önerilir.
* Sıvı desteğini takviye etmek için maden suyu v.b içecekler verilir.

Arı sokmalarında ilk yardım :

* Arının soktuğu bölge yıkanır.

* Derinin üzerinde arının iğnesi görünüyorsa çıkarılır.

* Soğuk uygulama yapılır (buz, soğuk su), amonyak kullanılmaz.

* Eğer ağızdan sokmuşsa, hemen buz emmesi sağlanır. Şişme nedenli solunum yolu tıkanıklığı olabilir.

* Ağız içi sokmalarında ve alerji hikayesi olanlar için çok acil tıbbi yardım istenir.

Akrep sokmasında ilk yardım:

* Sokmanın olduğu bölge hareket ettirilmez!

* Yaralı yatar pozisyonda tutulur.

* Yaraya soğuk uygulama yapılır.

* Dolaşımı engellemeyecek şekilde bandaj uygulanır.

* Turnike uygulanmaz!

* Yara üzerine hiçbir girişim yapılmaz (kesilmez, emilmez vb.).

Yılan sokmasında ilk yardım :

* Hava yolu açıklığı sağlanır.

* Solunum kontrol edilir.

* Yaralı sakinleştirilir, dinlenmesi sağlanır.

* Yara mümkünse sabunlu su ile yıkanır.

* Yaraya yakın bölgede baskı yapabilecek yüzük, bilezik, saat gibi eşyalar çıkarılır.

* Isırılan bölgeye soğuk uygulama yapılır.

* Isırılan bölgede dolaşımı engellemeyecek basınçta bandaj yapılır.

* Turnike uygulanmaz.

* Yaralı mümkün olduğunca hareket ettirilmez.

* Isırılan yer kesilmez ve emilmez!!!

* Yaşam belirtileri izlenir.

* Acil tıbbi yardım istenir.

●☞Solunum yolunda kısmi ve tam tıkanma
●☞Bayılmalarda ilk yardım
Şok durumunda ilk yardım
●☞Kanamalar ve kanama çeşitleri
Turnike uygulaması
İç kanamalarda ilk yardım
●☞Burun kanaması
Kulak kanaması
Kemik kırıkları, kırık çeşitleri
Burkulma
Çıkık
Havale
Sara
●☞Yanıklar ve yanık çeşitleri
Arı sokmalarında ilk yardım
Akrep sokmasında ilk yardım
Yılan sokmasında ilk yardım
●☞Zehirlenmelerde etkilenen sistemler
Hasta/yaralıların taşınması
Köpek - kedi ısırmalarında ilk yardım
PAYLAŞ
Banner

Danisman Hocam

YORUMLAR:

0 comments: