Bu Blogda Ara

slider

Son Paylaşılan

Navigation

İlk yardım ve acil yardım eğitimi 4

Burun kanamasında ilk yardım
* Hasta/yaralı sakinleştirilir.

* Uygun bir yere oturtulur.

* Başı hafifçe öne eğilir.

* Burun kanatları 5 dk.süreyle sıkılır.

* Eğer kanama durmuyorsa doktora gitmesi sağlanır.

Kulak kanamasında ilk yardım

* Kanama hafifse temiz bir bezle temizlenir.

* Kanama ciddi ise; kulak tıkanmadan, dış kulak yolu kan/akıntıyı emmesi için gazlı bezle kapatılır.

* Yaralının hareketsiz olarak, kanayan kulak üzerine yan yatması sağlanır.

* Hemen acil tıbbi yardım çağrısı yapılır (112).

* Unutulmamalıdır ki, kulak kanaması olası bir beyin kanamasının habercisi olabilir.

Kemik kırıkları, kırık çeşitleri ve kırık belirtileri

KIRIK: Kemik bütünlüğünün bozulmasıdır.Kırıklar,darbe sonucu ya da kendiliğinden oluşur.

KIRIK ÇEŞİTLERİ :
1-Kapalı kırık: Kemik bütünlüğü bozulmuştur. Ancak deri sağlamdır.
2-Açık kırık: Deri bütünlüğü bozulmuştur. Kemik uçları dışarı çıkabilir, beraberinde kanama ve enfeksiyon riski taşırlar.
3-Parçalı kırık: Kemik birden fazla yerden kırılmıştır.

KIRIK BELİRTİLERİ :
* Hareketle artan ağrı,
* Şekil bozukluğu,şişlik
* Morarma, ödem,
* Hareket kaybı,
* Hareketlerde kısıtlama

Kırıklarda ilk yardım

* Yaşamı tehdit eden yaralanmalara öncelik verilmelidir.

* Yaralı gereksiz yere hareket ettirilmez.

* Kırık bölgenin hareketi doku harabiyetini arttırır.

* Kırık yerine konulmaya çalışılmamalıdır.

* Kırık bölge karton, tahta gibi sert nesne ile tesbit edilmelidir.

* Kol kırıklarında; ödem oluşacağından yüzük, saat gibi eşyalar çıkartılmalıdır.

* Açık kırıkta; öncelikle yara üzeri temizlenmeli, yumuşak bir bezle kapatılmalıdır.

* Kırık bölgede düzenli olarak nabız kontrol edilmelidir.

* Şoktan korumak için yaralı battaniye ile örtülmeli, vücut ısısı korunmalıdır.

* Acil tıbbi yardım sağlanmalıdır.

Burkulma olayı, belirtileri ve burkulmalarda ilk yardım

BURKULMA : Eklem yüzeylerinin anlık birbirinden ayrılmasıdır.

BELİRTİLERİ :
- Ağrı,
- Kızarıklık,
- Şişlik,
- Hareket kaybı.

BURKULMALARDA İLK YARDIM :
* Burkulan eklem dolaşımı engellemeyecek şekilde elastik bandajla tespit edilir.

* Şişmeyi önlemek için burkulan bacak kalp seviyesinden yukarı kaldırılır.

* Ağrıyı ve kanamayı azaltmak için soğuk uygulama yapılır.

* Gereksiz yere hareket ettirilmez.

* Acil tıbbi yardım sağlanır.

Çıkık olayı, belirtileri ve çıkıklarda ilk yardım

ÇIKIK :
Eklem yüzeylerinin kalıcı olarak birbirinden ayrılmasıdır.

BELİRTİLERİ :
- Şiddetli ağrı,
- Kızarıklık, şişlik,
- Hareket kaybı.

ÇIKIKLARDA İLK YARDIM :
* Eklem bulunduğu şekilde tespit edilir.

* Düzenli olarak nabız, ısı kontrol edilir.

* Çıkık yerine oturtulmaya çalışılmaz!

* Yaralıya yiyecek ve içecek verilmez.

* Ağrıyı ve kanamayı azaltmak için soğuk uygulama yapılabilir.

* Gereksiz yere hareket ettirilmez.

* Acil tıbbi yardım sağlanır.

Kırık, çıkık ve burkulmalarda tespit uygulaması nasıl yapılır?

* Yaralı bölge sabit tutulmalı.

* Yara varsa üzeri temiz bir bezle kapatılmalı

* Yaralı bölge nasıl bulunduysa öyle tespit edilmeli

* Tespit;kırık,çıkık, burkulmanın üstünde ve altında kalan eklemleri de içerecek şekilde yapılmalıdır.

Havalenin tanımı ve havale nedenleri

HAVALE :
Adalelerin kontrol edilemeyen kasılmalarıdır. Sinir merkezindeki tahriş sonucu beyinde gerçekleşen elektriksel boşalmalar nedeniyle meydana gelir.

Havalenin Nedenleri :
- Beyinde yaralanma,
- Beyinde enfeksiyon,
- Yüksek ateş,
- Bazı hastalıklar (sara krizi).

Ateşli havale ve ateşli havale durumunda ilk yardım

Ateşli havale:
Herhangi bir hastalık sonucu vücut sıcaklığının 38 °C nin üzerine çıkmasıyla oluşur. Genellikle 6 ay ve 6 yaş arasındaki çocuklarda rastlanır.

Ateşli havale durumunda ilk yardım :
* Öncelikle hasta ILIK SUYLA ıslatılmış, ıslak havlu yada çarşafa sarılır.

* Ateş bu yöntemle düşmüyorsa oda sıcaklığında küvete sokulur, duş alması sağlanır.

* Tıbbi yardım istenir.

Sara krizinin belirtileri

Hastada var olmayan koku alma, adale kasılması vb. ön haberci denilen belirtiler olur.

Bazen hasta bağırır, şiddetli ve ani bir şekilde bilincini kaybederek yığılır.

Yoğun ve genel adale kasılması görülür. 10 - 20 sn. kadar nefesi kesilir.

Dudaklarda ve yüzde moramıa gözlenir. Ardından kısa ve genel adale kasılması, sesli nefes alma, aşırı tükürük salgılanması, altına kaçırma görülür.

Hasta dilini ısırabilir başını yere çarpıp yaralayabilir.

Aşırı kontrolsüz hareketler gözlenebilir. Son aşamada hasta uyanır, şaşkındır, nerede olduğundan habersiz, uykulu hali vardır.

Sara krizinin belirtileri

Hastada var olmayan koku alma, adale kasılması vb. ön haberci denilen belirtiler olur.

Bazen hasta bağırır, şiddetli ve ani bir şekilde bilincini kaybederek yığılır.

Yoğun ve genel adale kasılması görülür. 10 - 20 sn. kadar nefesi kesilir.

Dudaklarda ve yüzde moramıa gözlenir. Ardından kısa ve genel adale kasılması, sesli nefes alma, aşırı tükürük salgılanması, altına kaçırma görülür.

Hasta dilini ısırabilir başını yere çarpıp yaralayabilir.

Aşırı kontrolsüz hareketler gözlenebilir. Son aşamada hasta uyanır, şaşkındır, nerede olduğundan habersiz, uykulu hali vardır.

Sara krizi geçiren kişiye ilk yardım

* Olayla ilgili güvenlik önlemleri alınır.

* Kriz kendi sürecine bırakılır.

* Hasta bağlanmaya çalışılmamalıdır.

* Kilitlenmiş çene açılmaya çalışılmaz.

* Yabancı herhangi bir madde kullanılmaz (soğan, kolanya vb).

* Kendini yaralamamasına dikkat edilir.

* Etraftaki zarar verebilecek malzemeler uzaklaştırılır.

* Sıkan giysiler gevşetilir.

* Kusma karşısında tetikte olunmalıdır.

* Düşme sonucu yaralanma varsa ilgilenilir.

* Tıbbi yardım istenir.

●☞Solunum yolunda kısmi ve tam tıkanma
●☞Bayılmalarda ilk yardım
Şok durumunda ilk yardım
●☞Kanamalar ve kanama çeşitleri
Turnike uygulaması
İç kanamalarda ilk yardım
●☞Burun kanaması
Kulak kanaması
Kemik kırıkları, kırık çeşitleri
Burkulma
Çıkık
Havale
Sara
●☞Yanıklar ve yanık çeşitleri
Arı sokmalarında ilk yardım
Akrep sokmasında ilk yardım
Yılan sokmasında ilk yardım
●☞Zehirlenmelerde etkilenen sistemler
Hasta/yaralıların taşınması
Köpek - kedi ısırmalarında ilk yardım
PAYLAŞ
Banner

Danisman Hocam

YORUMLAR:

0 comments: