Bu Blogda Ara

slider

Son Paylaşılan

Navigation

İlk yardım ve acil yardım eğitimi 2

Bayılmalarda ilk yardım
* Etraftaki meraklı kişiler uzaklaştırılır.

* Baygın kişi sırt üstü yatırılarak, ayakları 30 cm yukarı kaldırıır.

* Solunum yolu açıklığı kontrol edilir ve korunur.

*Sıkan giysiler gevşetilir.

* Kusma varsa yan pozisyonda tutulur.

Bilincin kapalı olması durumunda ilk yardım

* Olay yeri güvenliği sağlanır.

* Hasta/yaralının yaşam bulguları değerlendirilir.

* Hasta/yaralıya koma pozisyonu verilir.

* Hasta/yaralının bilinci kontrol edilir.

* Giysiler gevşetilir, ağzının içine bakılır.

* Solunum değerlendirilir.dersimiz.com

* Hasta/Yaralının karşı taraftaki kolu göğsü üzerine konulur.

* Karşı taraftaki bacağı dik açı yapacak şekilde kıvrılır.

* İlk yardımcıya yakın kolu baş üzerıne uzatılır.

* Karşıdaki omuz ve kalçadan tutularak bir hamlede çevrilir.

* Üstteki bacak öne doğru destek yapılır.

* Alttaki bacak hafif bükülerek arkaya destek yapılır.

* Baş kolun üstüne eğik olarak konur.

*2-3 dakika arayla solunumu değerlendirilir.

* Her yarım saatte bir hasta diğer yöne çevrilir.

* Yardım çağrılır (112).

* Yardım gelinceye kadar hasta/yaralı yalnız bırakılmaz.

Şok durumunda ilk yardım

Dolaşım yetmezliği sonucu, beyine ve diğer dokulara yeterli miktarda kanın gitmediği durumlarda ortaya çıkar. Şokta organizma kanı kalp, beyin, ciğerler, böbrekler ve dalak gibi hayati önemi olan organlara göndermeye çalışır. Biz de buna yardımcı olmalıyız. Yetersiz kan dolaşımı sebebiyle hücreler normal faaliyetlerini yapamaz ve bunu takip eden dönemlerde hücre ölümü başlar. Şok ölüm sebebi olabilir. Şokta basit uygulamalarla hayat kurtarabiliriz.

Şok durumlarında ilk yardım :

* Hasta/yaralının endişe ve korkuları giderilir.

* Mümkün olduğunca temiz hava soluması sağlanır.

* Hava yolunun açıklığı sağlanır.

* Solunum kontrol edilir.

* Kanama varsa hemen durdurulur.

* Şok pozisyonu verilir.

* Hasta/yaralı sırt üstü düz olarak yere yatırılır.

* Hasta/Yaralının bacakları 30 cm. kadar yukarı kaldırılarak altına destek konur (kalp seviyesinin üstüne).

* Acil tıbbi yardım gelinceye kadar yanında kalınır.

* Düzenli aralıklarla yaşam belirtileri (hareket, öksürük vb.) değerlendirilir.

* Isı kaybını önlemek için battaniye ile örtüıür.

* Gereksiz yere hareket ettirilmez. 1-1-2 aranır.

BİLİNÇ DEĞERLENDİRMESİ :
Normal bir kişi kendisine yöneltilen bütün uyarılara tepki verir.

Bilinç düzeyi:
Derece 1: Bilinç kapalı, yalnız gürültü ve sözlü uyarılara cevap verir.
Derece 2: Ağrılı uyaranlara tepki verir, sözlü ve gürültülü uyaranlara tepki vermez.
Derece 3: Sözlü ve ağrılı tüm uyarılara tepki vermez.

ÖNCE KENDİN VE YARALI İÇİN ORTAM EMNİYETİNİ DEĞERLENDİR!
SONRA YARALININ BİLİNCİNİ DEĞERLENDİR!

Yetişkin ve çocuklarda bilinç kontrolü;
Omuzlarından dokunarak ve seslenerek,

Bebeklerde bilinç kontrolü;
Bebeğin ayak tabanına vurulması ile yapılır.

BİLİNCİ YERİNDE DEĞİL İSE:
Hemen 11-2 ARANIR,
Birinci değerlendirmesi yapılır.

Hasta/yaralının 'ikinci' değerlendirmesi

* Kendini tanıtma,
* Yaralının ismini öğrenme ve adıyla hitap etme,
* Hasta/yaralının endişelerini giderme, nazik davranarak güvenini sağlama,
* Olayın mahiyetini sorma,
* Kişisel özgeçmişleri, kullandığı ilaçlar ve alerjisi olup olmadığını, ne zaman ne yediklerini öğrenmek.
* Bilinç düzeyi, anlama, algılama vb.
* Solunum sayısı, ritmi, derinliği,
* Vücut ısısı, nemlilik, renk kontrol edilir.
* Saç, saçlı deri, baş ve yüzde yaralanma morluk vb... var mı ?
* Kulak ve / veya burundan sıvı, kan geliyor mu?
* Ağız içinde yabancı madde olup olmadığı kontrol edilir.

BOYUN MUAYENESİ:
- Ağrı, hassasiyet
- Şişlik, şekil bozukluğu araştırılır.
- Aksi ispat edilinceye kadar boynun
- zedelenmesinden şüphelenilmelidir !!!

GÖĞÜS KAFESİ MUAYENESİ :
- Saplanmış cisim, açık yara, şekil bozukluğu, morarma, kanama var mı ?
- Göğüs kafesi genişlemesi normal mi ?
- Bel boşluğundan yararlanılarak sırt kısmı da ellerle kontrol edilir.

KARIN VE BEL MUAYENESİ:
- Saplanmış cisim, açık yara, şekil bozukluğu, morarma, kanama var mı?
- Eğer karın kısmı sert ve gerginse iç kanama olabilir.
- Daha sonra elleri aşağıya kaydırarak kalça kısmı kontrol edilir.

KOL VE BACAKLARIN MUAYENESİ:
- Kuvvet - his kaybı, ağrı, şişlik, şekil bozukluğu var mı ?
- Nabız noktalarından nabız alınıyor mu ?
- En son olarak yaralının elimizi sıkmasını isteyerek hareket kaybı olup olmadığına bakılır.

●☞Solunum yolunda kısmi ve tam tıkanma
●☞Bayılmalarda ilk yardım
Şok durumunda ilk yardım
●☞Kanamalar ve kanama çeşitleri
Turnike uygulaması
İç kanamalarda ilk yardım
●☞Burun kanaması
Kulak kanaması
Kemik kırıkları, kırık çeşitleri
Burkulma
Çıkık
Havale
Sara
●☞Yanıklar ve yanık çeşitleri
Arı sokmalarında ilk yardım
Akrep sokmasında ilk yardım
Yılan sokmasında ilk yardım
●☞Zehirlenmelerde etkilenen sistemler
Hasta/yaralıların taşınması
Köpek - kedi ısırmalarında ilk yardım
PAYLAŞ
Banner

Danisman Hocam

YORUMLAR:

0 comments: