Bu Blogda Ara

slider

Son Paylaşılan

Navigation

Sunum becerisi hakkında tüyolar

Manâlı bir toplantıda fikirlerinizi açıklayacaksınız ya da satıştasınız ürününüzü en iyi şekilde anlatmalısınız ya da bir mülakatta karşısında tarafı etkilemek istiyorsunuz, işte tüm bu alanlarda hepimizin ihtiyacı olan sunum beceresi.
Bir değişiklik iletişim şekli olan sunumda önceden hazır ve planlanmış bir konunun etkili bir şekilde dinleyiciye aktarılması söz konusudur. Aklımızdakileri, raporladıklarımızı, araştırdıklarımızı karşısında tarafa sözel ya da görsel, bazen teknolojik araçlardan yararlanarak bazen de son derece sade bir anlatımla ulaştırmak istiyorsak etkili sunumlar yapabilmemiz gerekmektedir.

Hayatımızın her alanında ustalıkla sergilememiz gereken bu beceriyi elde etmek için konuyu “Sunum Öncesi – Sunum Anı ve Sunum Sonrası” olarak 3’e ayırabiliriz.

Sunum öncesi

Amacı saptamak birincil atılması gereken adım. Çünkü ardından tüm hazırlık o maksat tarafından şekillenmektedir. Amacımız, bilgi vermek mi, bilgilendirmek mi, pazarlamak mı, oyalamak mi, motive mi etmek, bir konuyu mu bilgi vermek, rakamları mı açıklama yapmak…

Iştirakçi kitlesini tanımak ve ne istediklerini iyi anlamak sunum öncesi mutlaka özenle üzerinde durmamız gereken bir konu. Ne dinlemek istiyorlar, bilgi düzeyleri ne, enerji seviyeleri nasıl, kültürel kodları algılarını nasıl etkiliyor, ne dek vakit dinleyebilirler vb. gibi pek çok soruya cevap vermemiz gerekmektedir.

Bireysel hazırlığımızın ne kadar tatmin edici olduğunu anlayabilmek için kendimize sorular sorabiliriz.

Bu sorulara misal verirsek

– Konu ile ilgili bilgim yeterli mi?

– Sunacağım alanla ilgili deneyimim bütün mı?

– Görüntüm bu sunumu, böyle bir kitleye gerçekleştirmek için uygun mu?

– Sunum yapmaya hazır mıyım? Yeteri dek prova yaptım mı?

– Iletişim becerilerim beklentileri karşılar mı?

Vakit planlaması sunum öncesi öteki bir işimiz. Ne kadar süreli bir sunum yapacağımızı, araları hepsini önceden planlayarak etkimizi artırmalıyız.

Sunumu aranje etmek

Belirlediğimiz zamana tarafından adapte etmek istediklerimizi etkin ve amaç odaklı sunmak için sunumu planlamak diğer bir adımımız. Sunumu bilgisayar üzerinden yapacaksak ona tarafından bir powerpoint veya prezi veya başka bir platformda sunumuzu hazırlayabiliriz. Sunucu ve iştirakçi notlarımızı hazırlamalıyız.

Çeşitlilik sunum öncesi özenerek üzerinde durmamız gereken bir konu. İnsanların dinleme sürelerinin 5-10 dakika aralarında olduğunu varsayarsak dikkati çekmek, konsantrasyonu artırmak, sunumun akan ve neşe saçan geçmesini karşılamak, aktardıklarımızın kavranabilir ve kalıcı olmasını varisi olmak için sunumunuzda yapabileceğimiz bütün farklılıkları, sunum tatlandırıcıları da önceden hazırlamalıyız.

Sunum öncesi son adımımız mekansal. Mekanı önceden bakmak ve ona göre hazırlığı yapmak, elektrik, ısı, ışık, büyüklük, havadarlık, uygulamalar için yeterlilik gibi öyle çok kritere kadar mekanı değerlendirmeliyiz. Çok küçük bir konudur ve lakin çok önemlidir, sunum yaptığımız mekanda kapının arkamızda kalmaması, psikolojik olarak kapı çıkıp gitme isteğini tetikler; sadece buna bile uyarı ederek daha etkin sunumlar gerçekleştirebiliriz.

Sunum hatıra

Etkin Haberleşmek tüm sunum boyunca ihtiyacımız olan bir hüner.

Etkin iletişim ile beklenilen;

– Doğallık

– Cana Yakın ses tonu

– Açık – net konuşmak

– Yorumdan sakınmak, bilgiyi paylaşmak

– Olumluluk, dakınılması gereken kelimelerden sakınmak

– Empatik almak

– Etkin kulak vermek

– Soru sormak

– Geribildirim elde etmek ve saptamak

– Cisim dilini doğru göstermek

Iştirakçi önetiminde katılımcıların doğrusu katılımcı olmasını temin etmek için öncesinde çeşitlilik hazırlığında yaptıklarımızı kullanmamızın yanında dinlemeyen, manipüle eden, çok gürültüsüz olan ya da çok konuşan vb. güç katılımcıları yönetmemiz gerekmektedir.

Sunum baştan başa “giriş – gelişme – sonuç” kurgusuna uyarı edip köprüleri içten kurmalı ve bütünlüğü sağlamalıyız. Girişte mutlaka bir selamlama, kendini tanıtma ve yol haritasının paylaşılması gerekmektedir. Gelişme kısmında öncesinde hazırladığımız “mutlaka anlatılmalı” dediğimiz konular örneklerle etkileşimli bir şekilde aktarılmalıdır. Ve sonuç kısmında özetleme yapılmalı, sorularınız varsa yanıtlamak isterim denmeli ve katıldıkları için teşekkür edilmelidir.

Vakit yönetimi

Sunumların sonunda diğer taraftan için ya da sonradan oluşabilecek sorular için irtibat bilgilerinin paylaşılması profesyonel bir yaklaşımdır. Başarılı bir kurgu yönetimi sunumumuzun etkisini artıracaktır.

Öncesinde belirlediğimiz zamana ve aralara uyabilmek namına vakit yönetimi yapabilmek için esnek ve hem uzun keza kısa anlatılabilen sunumlara gereksinim duyarız. Provalar süre yönetimini sağlamamız için etkin araçlardır.

Heyecan duyularak yapılmayan işler başarılamaz; der Emerson. Sunumda istek, heyecan ve enerjimizi aleyhinde tarafa hissettirebildiğimiz oranda başarılı oluruz. Bu bağlamda sesimizin iniş çıkışı, vücut diliyle söylediklerimizi desteklememiz ve sunum tatlandırıcıları kullanmamız coşku yönetimi için gereklidir.

Insanlar sunum yaparken en fazla sorulardan korkarlar. Soruları yönetmenin en kolay yolu sorulara hazırlıklı olmaktır. Öncesi yaptığımız çalışmalarda bilgimizi sorgulamış ve bilgimizi zaten artırmıştık. Sunum öncesinde “Bana hangi sorular kazanç?” diye yapacağımız hazırlık soruları yönetmede bizim için kıymetlidir. yine de bilemediğimiz bir soru geldiğinde onu da yönetmemiz gerekir. Gelen sorudaki konu ile ilgili güncel bilgiyi edinip paylaşacağımızın sözünü vermemiz en doğru yaklaşma olabilir. Her sorudan daha sonra, soru için teşekkür etmemiz, sorularda özgüvenli yaklaşma sergilememiz soruların yönetimi için şarttır.

Yapılan incelemeler gösteriyor oysa insan hayatındaki bir numaralı dehşet kalabalık önünde konuşmak. Oldukça stresli bir durumdan bahsediyoruz. Tüm gözler size bakarken aklınızdakiler de uçabilir, elinizi kolunuzu koyacak yer de bulamayabilirsiniz. Stres yönetimi için en içten adım doğrusu hazır ve tedbirli edinmek, yeterince prova yapıldığından muhakkak olmakla başlar. Sunum öncesinde yapılması gerekenleri yapmış olanlar sunum hemen çok fazla daha az gerginlik yaşarlar. yine de gerginlik yaşanabilir, doğru nefes almayı iyi anlamak, pozitif dikkate almak, bedeni esneterek gerginliği eksilmek, su içmek, katılımcıları şen objeler olarak düş etmek stres anıda yapılabileceklerdendir. Burada önemli olan su kuyumuzu susamadan kazmamız ve gerginlik oluşmadan proaktif bir şekilde stres oluşturabilecek faktörleri öncesinde engellememizdir.


Sunum sonrası

Sunum sonrası dediğimiz birim bizim Kaizen yaptığımız bölümdür. Öncesinde ele aldığımız başlıklarla ilgili kendimize sorular sorar, iyileştirmeler yaparız.

– Amacıma ulaştım mı?

– Katılımcıya kadar sunum yapabildim mi?

– Beklentilerini karşılayabildim mi?

– Bilgim, deneyimim, provam bütün mıydı?

– Iletişim becerim tatmin edici miydi?

– Görüntüm yerinde muydu?

– Zamanı dürüst kullanabildim mi?

– Hazırladığım sunum etkileyici miydi?

– Mekan sunumun amacına yerinde muydu? Yeteli miydi?

– Ayrım yaratabildim mi?

– Ben kendimden bu sunumu dinler miydim?

Bu soruların yanıtlarına göre sunum ardından geliştirmemiz gereken yerleri geliştirerek daha başarılı sunumlar yapabiliriz.

İnsan her gün sunum yapar, iş uygun arkadaşına yeni bir uygulamayı açıklama yapmak da bir sunumdur, çocuğuna nasıl teşekkür edileceğini aydınlatmak de bir sunumdur. Patronun yanında hedefleri paylaşmak da bir sunum, satış yaparken ürünümüzü açıklamak da bir sunumdur. Sunumlarda ayrım yaratabilmek için önce haberdar olmak ve sonrasında hazırlanmak esastır.

Hayranlık uyandıran sunumlar yapabilmeniz dileğiyle…
PAYLAŞ
Banner

Danisman Hocam

YORUMLAR:

0 comments: